Rulman Arızaları ve Elektriksel Korozyon

Rulman Arızaları ve Elektriksel Korozyon
Rulman Arızaları Mil Akımlarından Dolayı mı Olacak?

Elektrik akımının rulman üzerinde oluşturduğu hasarFirmalar rekabet edebilmek için maliyetlerini düşürmek zorunda. En popüler olanı da enerji tasarrufudur. Bu amaçla işletmelerde yaygın olarak frekans konvertörü (VFD) kullanılmaya başlanmıştır. Modern AC motorlarda VFD kullanılmaya başlandığından beri, rulman arızası arasına yeni ve çok yaygın olmaya başlayan bir arıza daha eklenmiştir (fluting). Mil akımının pik voltajına ve sıklığına göre rulmanlara 1 hafta ile 2 yıl arasında sürekli oluşan elektrik deşarjlarından dolayı hasar verdiği görülüyor.

Yeni nesil sürücülü (VFD’s) sistemlerdeki ani frekans değişiklikleri, mil akımı denen ve rulmanlar üzerinden geçen yüksek frekanslı elektrik akım darbeleri üretir. Bu elektrik deşarj akımlarının yarattığı darbe enerjisi, rulman bilyesi ve rulman iç bileziğinden geçerek yağ film tabakasına ilerler. Bu elektriksel deşarj işlemi EDM olarak bilinir.Tek bir akım darbesinin (EDM) etkisi önemsizdir fakat ufacık bir EDM çukuru dahi daha fazla EDM meydan getirir ve tipik bir EDM çukuru (fluting) biçiminde devam eden bir hasardır. Yeni nesil AC sürücülerinin frekansları çok yüksektir ve çok sayıdaki elektrik deşarjları ile kısa sürede rulmanlarda bu hasarlara sebep olur . Bu sorun frekans konvertörlü motorların dışında OG (Orta Gerilim) ile çalışan motorlarda da karşımıza çıkar.

Sonuç olarak rulman, kullanıma başlanmasından sadece kısa bir süre sonra değiştirilmeye ihtiyaç duyabilir. Burada bakımcı arkadaşların frekans konvertörlü motorların rulmanını değiştirdiğinde, çıkan rulmanı kesip incelemelerini tavsiye ediyorum.  Mil akımlarının rulmanlara verdiği hasarı bariz olarak göreceklerdir.

Rulman arızalarının önüne geçebilmek için STA-RING Rulman Koruyucu (Mil Topraklama Bileziği) ürünümüzü incelemenizi öneririz.

Elektriksel Korozyon

Rulman elektrik akımına maruz kaldığında, yuvarlanma yolu ve döner hareket yapan elemanlar arasındaki temas noktalarında ince yağ tabakasında arklar oluşur. Bu arklarda yanıklara sebep olur. Temas noktaları eriyerek oluk şeklinde kıvrımlar oluşturur. Arkın neden olduğu erime sonucunda bu kıvrımlar krater tarzı bozulmalar meydana getirir. Bu durum pas ve korozyonu oluşturur. Bunu önlemek için rulman üzerinden elektrik akımının geçmesini önlemek gerekir.